1. Przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
2. Podziały i rozgraniczenia nieruchomości gminnych.
3. Ustalanie numerów porządkowych nieruchomości.
4. Koordynowanie prac przy opracowywaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
5. Koordynowanie prac w zakresie sporządzania i zatwierdzania planów zagospodarowania oraz dokonywanie w nich zmian.
6. Wydawanie wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego.
7. Wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
8. Roszczenia w związku ze zmianą wartości nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (opłata planistyczna).
9. Prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy.
10. Obsługa Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.
11. Opracowywanie ofert inwestycyjnych oraz inicjowanie działań zmierzających do lepszego gospodarowania nieruchomościami, zgodnego z założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania.
12. Uczestniczenie w tworzeniu strategii i programów rozwojowych Gminy w zakresie prowadzonych spraw.
13. Współpraca z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Gostyniu oraz Wydziałem Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Gostyniu.
14. Zarządzanie i gospodarowanie budynkami, mieszkaniami i lokalami stanowiącymi własność gminy, w tym prowadzenie ewidencji budynków, mieszkań i lokali komunalnych.
15. Określenie zasad przeznaczenia do sprzedaży lokali w domach komunalnych, wielomieszkaniowych, w tym przedkładanie projektów uchwał w sprawie ustalenia cen przy sprzedaży lokali, mieszkań i budynków komunalnych.
16. Ustalanie opłat za najem budynków, lokali mieszkalnych i użytkowych, w tym przetargi na wynajem lokali.
17. Wprowadzanie i znoszenie szczegółowego trybu najmu budynków.
18. Przeglądy budynków komunalnych, świetlic, lokali mieszkalnych i użytkowych oraz pomieszczeń przynależnych.
19. Opracowywanie planów remontów lokali mieszkalnych, ustalenie zakresu prac remontowych oraz przyjmowanie i załatwianie wniosków o remont, wykup, dzierżawę, zamianę lokali mieszkalnych.
20. Cofanie przydziału lokalu mieszkalnego i użytkowego oraz dostarczanie lokali zamiennych na czas remontu.
21. Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty gminnej, w tym uczestniczenie w komisji przyznającej lokale mieszkalne.
22. Opracowywanie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
23. Składanie oświadczeń o prawie pierwokupu.
24. Pomoc interesantom przy wypełnianiu wniosków z zakresu zadań wydziału.
25. Sporządzenie sprawozdań, informacji, zaświadczeń itp. z zakresu powierzonych czynności.
26. Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, regulaminów, umów itp. z zakresu powierzonych czynności.
27. Prowadzenie dokumentacji z zakresu powierzonych czynności zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
28. Kompletowanie, przechowywanie i zdawanie do archiwum prowadzonych przez siebie akt.
29. Realizacja zadań z zakresu statystyki w zakresie spraw załatwianych na stanowisku.
30. Stosowanie ustawy prawo zamówień publicznych w zakresie spraw załatwianych na stanowisku.
31. Prowadzenie zadań zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i ustawą
o ochronie informacji niejawnych.
32. Udostępnianie informacji publicznej z zakresu prowadzonych zadań zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.
33. Przygotowywanie informacji publicznej na stronę internetową gminy i do BIP
z zakresu prowadzonych zadań.
34. Zastępstwo w wydziale wyznacza Kierownik Wydziału.
35. Wykonywanie innych zadań nie ujętych w zakresie czynności na polecenie Kierownika Wydziału, Sekretarza i Wójta Gminy.