1. Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych.
2.Prowadzenie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
3.Prowadzenie ewidencji ludności w systemie informatycznym i kartotecznym.
4.Przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych na pobyt stały i czasowy zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców.
5.Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania.
6.Wydawanie zaświadczeń z dokumentacji ewidencji ludności.
7.Udzielanie informacji adresowych ze zbiorów meldunkowych i zbioru PESEL.
8.Utrzymywanie w stanie aktualnym rejestru wyborców i sporządzanie spisów.
9.Aktualizacja rejestru stałych mieszkańców.
10.Przeprowadzanie spisów – powszechny i pozostałe.
11.Występowanie o nadanie numeru PESEL.
12.Ustalanie nazw miejscowości, ulic, obiektów oraz nadawanie numeracji nieruchomości.
13.Prowadzenie sprawozdawczości statystycznej dotyczącej ruchu wędrówkowego ludności.
14.Współpraca z organami Policji w zakresie prowadzenia kontroli dyscypliny meldunkowej.
15.Współpraca z zakładami ochrony zdrowia w zakresie organizowania badań profilaktycznych.
16.Prowadzenie zadań z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie zadań związanych z ewidencją ludności.
17.Prowadzenie rejestracji i ewidencji przedpoborowych.
18.Przygotowanie poboru wojskowego oraz udział w jego przeprowadzeniu.
19.Kompletowanie wniosków o nadanie medali „Za zasługi dla obronności kraju” i organizowanie uroczystości.
20.Kompletowanie wniosków świadczeń rekompensacyjnych dla żołnierzy.
21.Prowadzenie dokumentacji i wydawanie decyzji w prawach przeznaczenia do wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony.
22.Prowadzenie dokumentacji związanej z Akcją Kurierską.
23.Współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej.
24.Opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań.
25.Uczestniczenie w ćwiczeniach szkoleniowych w ramach obrony cywilnej organizowanych przez jednostki zwierzchnie.
26.Koordynowanie i prowadzenie zadań z zakresu Zespołu Kierowania i Zarządzania Kryzysowego na terenie gminy.
27.Aktualizacja i prowadzenie dzienników szkoleniowych Obrony Cywilnej.
28.Utrzymywanie sprzętu w magazynie OC gminy na poziomie stałej używalności.
29.Prowadzenie ksiąg inwentarzowych sprzętu OC – przeprowadzanie wybrakowań sprzętu i jego likwidacji.
30.Aktualizowanie stanów magazynowych sprzętu w oparciu o bazę WUW w Poznaniu Wydział Zarządzania Kryzysowego.
31.Dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej.
32.Opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej.
33.Organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej.
34.Przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
35.Tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej.
36.Przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze.
37.Planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności.
38.Zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania.
39.W ramach zastępstwa wewnątrz wydziałowego załatwianie spraw związanych z przyjmowaniem zgłoszeń, wniosków w spraw związanych z funkcjonowaniem Urzędu Stanu Cywilnego oraz załatwianie spraw z zakresu Wydziału Spraw Obywatelskich