Prowadzi sprawy związane z rejestracją zdarzeń w USC, sprawy związane z obronnością kraju oraz zabezpieczeniem p.poż, jak również sprawy związane z wydawaniem dowodów osobistych. .
I. W zakresie Urzędu Stanu Cywilnego.
1. Załatwianie spraw związanych z rejestracją w księgach stanu cywilnego urodzeń, małżeństw, zgonów.
2. Wydawanie odpisów zupełnych i skróconych z akt stanu cywilnego.
3. Udzielanie ślubów.
II. W zakresie spraw związanych z obronnością i zabezpieczeniem p.poż..
1. Prowadzenie rejestracji i ewidencji przedpoborowych.
2. Przygotowanie poboru wojskowego oraz udział w jego przeprowadzeniu.
3. Kompletowanie wniosków o nadanie medali „Za zasługi dla obronności kraju” i organizowanie uroczystości.
4. Uczestniczenie w ćwiczeniach szkoleniowych w ramach obrony cywilnej organizowanych przez jednostki zwierzchnie.
5. Koordynowanie i prowadzenie zadań z zakresu Zespołu Kierowania i Zarządzania Kryzysowego na terenie gminy.
6. Aktualizacja i prowadzenie dzienników szkoleniowych Obrony Cywilnej.
7. Utrzymywanie sprzętu w magazynie OC gminy na poziomie stałej używalności.
8. Prowadzenie ksiąg inwentarzowych sprzętu OC – przeprowadzanie wybrakowań sprzętu i jego likwidacji.
9. Aktualizowanie stanów magazynowych sprzętu w oparciu o bazę WUW w Poznaniu Wydział Zarządzania Kryzysowego.
10. Dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej.
11. Opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej.
12. Organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej.
13. Przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
14. Tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej.
15. Przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze.
16. Planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności.
17. Zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
18. Współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej.
19. Opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań.
20. Wydawanie decyzji w ramach spraw obronnych na świadczenia osobiste i rzeczowe.
21. Współpraca z Zarządem Gminnym Związku OSP, w tym:
· pomoc jednostkom w rejestracji stowarzyszeń w Sądzie oraz stała jej aktualizacja
· czuwanie nad legalizacją sprzętu pożarowego
· organizowanie szkoleń dla zespołów kontrolnych
· prowadzenie ewidencji sprzętu jednostek OSP – książka materiałowa
· prowadzenie dokumentacji kart paliwowych jednostek OSP
· współudział w przygotowaniu konkursu wiedzy pożarniczej dla MDP oraz gminnych zwodów sportowo-pożarniczych
· ścisła współpraca z Komendą Powiatową PSP w ramach ochrony p.poż.
III. W zakresie spraw związanych z dowodami osobistymi.
1. Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych.
2. Prowadzenie dokumentacji i wydawanie dowodów osobistych.